Entre o secreto e o discreto
A comunicação organizacional para a gestão da (in)visibilidade da Maçonaria
DOI:
https://doi.org/10.1590/1809-58442024105ptKeywords:
Comunicação organizacional, (in)visibilidade, Segredo, Comunicação discreta, MaçonariaAbstract
Under the theme of communication in the management of visibility in organizations, we aim to understand how Freemasonry manages its (in)visibility from its organizational communication processes. For that, we have used elements of symbolic interactionism (MEAD, 1982; BLUMER, 1982) and resorted to theoretical contributions from organizational communication (BALDISSERA, 2009; 2017) and the notion of secrecy (SIMMEL, 1999; DESPRET, 2011). In methodological terms, we have mobilized secondary data from research carried out by Vinhola (2021) and analyzed them using the stage/backstage metaphor by Goffman (2002) in conjunction with the dimensions of organizational communication by Baldissera (2009). The main inference is that the management of (in)visibility of the masonic organization is based on the basic logic of discreet communication.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruno Garcia Vinhola, Rudimar Baldissera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico e os artigos publicados pelo Revista Intercom, exceto onde especificado de outra forma, estão licenciados sob a licença Creative Commons Attribution (CC-BY).
Autores de artigos publicados pelo periódico Revista Intercom mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons Attribution (CC-BY), que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.