Identificação e mapeamento de públicos em Relações Públicas e Personas: uma união metodológica possível?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1809-58442024125pt

Keywords:

Metodologia, Públicos, Personas, Relações Públicas

Abstract

This paper aims to evaluate the possibility of joining the perspectives of building personas and identifying and mapping publics in public relations. The exploratory-descriptive bibliographic research covered national and international publications. The theoretical approach related to publics brings authors who study the object, write about the concept and activity. The focus on personas brings some of the most recognized authors in this subject. It considered the quality of the description of the methodological processes of the references found between 2002 and 2020, in data bases such as the CAPES journal portal and Google Scholar. The paper concludes that the persona methodology adds value to the activity of identifying and mapping publics, as it improves and brings more reliability to the process in terms of data collection, analysis and presentation techniques.

Author Biography

Marina Rodrigues Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora do Curso de Graduação em Relações Públicas na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Doutora em Comunicação e Mestra em Comunicação e Informação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tutora Adjunta de Comunicação no curso de extensão CAPAGIIC-Saúde: Curso de Aperfeiçoamento em Gestão, Informação, Inovação e Conhecimento em Saúde (UFRGS). Atuou como Professora substituta do Curso de Relações Públicas na Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS entre os anos de 2019 e 2021. Pós-graduada em Marketing Digital, pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-Sul) e Bacharel em Comunicação Social - Habilitação em Relações Públicas, pela UNISINOS. Atualmente, desenvolve pesquisa relacionada a dados abertos de pesquisa em ecologia, metodologia de construção de personas e processo de identificação, mapeamento e classificação de públicos estratégicos para organizações, produtos e serviços, com foco em Relações Públicas.

Published

2024-12-29

How to Cite

RODRIGUES MARTINS, M.; ANDREA DE SOUZA VANZ, S. . Identificação e mapeamento de públicos em Relações Públicas e Personas: uma união metodológica possível?. Intercom - Brazilian Journal of Communication Sciences, São Paulo, v. 47, p. e2024125, 2024. DOI: 10.1590/1809-58442024125pt. Disponível em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/4562. Acesso em: 4 mar. 2025.

Issue

Section

Articles